- Άγιος Γρηγόριος Νύσσης
«Επειδή λοιπόν, έπρεπε ο καλός ποιμένας να δώσει την ψυχή
του για χάρη των προβάτων του, ώστε με τον ίδιο του το
θάνατό του να καταλύσει τον θάνατο, τότε γίνεται και γίνεται
και τα δύο ο αρχηγός της σωτηρίας μας για την ανθρώπινη
φύση, και ιερέας και αμνός, με το να ενεργήσει το
θάνατο μέσα σ’ εκείνο που μπορεί να δεχτεί την κοινωνία του
πάθους.
Επειδή ο θάνατος δεν είναι τίποτε άλλο παρά χωρισμός της
ψυχής και του σώματος, αυτός που ενώθηκε και με τα δύο, την
ψυχή δηλαδή και το σώμα, δε χωρίζεται από
κανένα. Αλλά επιμερίζοντας τον εαυτό του και στο σώμα και
στην ψυχή, με την ψυχή ανοίγει στο ληστή τον παράδεισο και
με το σώμα σταματά τη διαδικασία της φθοράς. Κι αυτό ακριβώς
είναι η κατάλυση του θανάτου, το να αδρανοποιηθεί η
φθορά εξαφανισμένη μέσα στη ζωοποιό φύση. Γιατί αυτό που
πραγματοποιείται σ’ αυτά αποβαίνει κοινή ευεργεσία και δωρεά
της φύσης μας.
Και έτσι συνενώνει με την ανάσταση όλα τα διαχωρισμένα αυτός
που βρίσκεται και στα δύο, που παρέδωσε με την εξουσία που
έχει, το σώμα του στην καρδιά της γης, όπως έχει γραφει
(Ματθ. 12, 40), και έδωσε την ψυχή του από μόνος του, όπως
λέει στον Πατέρα του, «στα χέρια σου παραδίνω το πνεύμα
μου» (Λουκ. 23, 46), και στο ληστή «από σήμερα θα είσαι
μαζί μου στον παράδεισο» (Λουκ. 23, 43). Γιατί δεν πρέπει να
πιστεύουμε πως είναι κάπου αλλού η θεία εκείνη βιοτή, που
λέγεται παράδεισος, παρά μόνο μέσα στην ευρύχωρη παλάμη Tου
Πατέρα».
- Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας
«Η Ανάσταση είναι η απαρχή της αναμορφουμένης κτίσεως».
-
Άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας
«Η Ανάστασις, φύσεώς εστιν επανόρθωσις».
-
Αρχιμ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ
«Οι πιστεύοντες εις τον Χριστόν διά πίστεως ελευθέρας πάσης
αμφιβολίας ως Θεόν δημιουργόν και Θεόν σωτήρα ημών, εν
παραφορά μετανοίας, λαμβάνουν πείραν και του Άδου και της
Αναστάσεως, πρίν ή γευθούν του σωματικού θανάτου».
-
Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
«Αλλά θα ρωτήσει κάποιος: πως ανασταίνονται οι
νεκροί; Ω, τι απιστία! Ω, τι ανοησία! Αυτός που
μετέτρεψε με μόνη την θέλησή του το χώμα σε σώμα, δε
θα αναστήσει πολύ ευκολότερα, μόνο με τη θέλησή Του,
αυτό που δημιουργήθηκε και έπαθε αποσύνθεση; Λοιπόν
να θεωρήσεις ότι τα σπέρματα θάβονται μέσα στα
αυλάκια του χωραφιού, ως μέσα στους τάφους. Ποιός
είναι αυτός που έβαλε μέσα σ’ αυτά ρίζες, καλάμια
και φύλλα και στάχυα; Δεν είναι ο Δημιουργός του
σύμπαντος; Δεν τα έβαλε η προσταγή αυτού που τα
κατασκεύασε όλα; Πίστευε, λοιπόν, ότι έτσι θα γίνει
και η ανάσταση των νεκρών με τη θεία θέληση
και το θείο νεύμα διότι η δύναμη συνεργεί με
τη βούληση».
|
|
-
Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης
Χθες ήμασταν σε λύπη και σήμερα σε χαρά. Χθες σε κατήφεια και σήμερα σε ευθυμία. Χθες σε θρήνους και σήμερα σε αλαλαγμούς.
Ρωτάς ποια είναι η αιτία αυτών και τι είναι εκείνο που προκάλεσε αυτή την τόσο μεγάλη χαρά και λαμπρότητα; Ο Χριστός αναστήθηκε από τους νεκρούς και όλος ο κόσμος γέμισε από αγαλλίαση. Κατάργησε με το ζωοποιό του θάνατο το θάνατο και όλοι όσοι βρίσκονταν στον Άδη ελευθερώθηκαν απ’ τα δεσμά του. Άνοιξε τον Παράδεισο και τον έκανε προσιτό σε όλους.
Πόσο, αλήθεια, μεγάλο βάθος, που δεν μπορεί να κατανοηθεί! Πόσο μεγάλο ύψος, που δεν μπορεί να μετρηθεί! Πόσο φρικτό μυστήριο, που υπερβαίνει τη δύναμη του νου!
Υμνούν οι άγγελοι, επειδή ευφραίνονται για τη σωτηρία μας. Χαίρονται οι προφήτες βλέποντας να εκπληρώνονται οι προφητείες τους. Όλη η κτίση εορτάζει μαζί μας γιατί ξημέρωσε γι’ αυτήν ημέρα σωτήρια, έλαμψε πάλι ο ήλιος της δικαιοσύνης».
(Ε.Π.Ε. Φιλοκαλία, τόμος 18ος)
-
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος
Χτες σταυρωνόμουν μαζί με τον Χριστό, σήμερα δοξάζομαι μαζί Του. Χτες γινόμουν νεκρός μαζί Του, σήμερα γίνομαι ζωντανός μαζί Του. Χτες θαβόμουν μαζί Του, σήμερα ανασταίνομαι μαζί Του...
Ας γίνουμε όπως ο Χριστός, γιατί και ο Χριστός έγινε όπως εμείς. Ας γίνουμε θεοί γι’ Αυτόν, επειδή κι Εκείνος έγινε άνθρωπος για χάρη μας.
Δέχτηκε το χειρότερο, για να δώσει το καλύτερο. Έγινε φτωχός, για να γίνουμε εμείς πλούσιοι με τη δική Του φτώχεια. Έλαβε μορφή δούλου, για να πάρουμε εμείς από Αυτόν την ελευθερία. Κατέβηκε στη γη, για να υψωθούμε στον ουρανό. Δοκιμάστηκε από πειρασμούς, για να νικήσουμε. Ατιμάστηκε για να μας δοξάσει . πέθανε για να μας σώσει , ανέβηκε στους ουρανούς για να τραβήξει κοντά Του εμάς που βρισκόμαστε ριγμένοι κάτω με την πτώση στην αμαρτία».
Απόσπασμα από τον 1ο λόγο του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
στο άγιο Πάσχα
-
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
Και το ιερότατο λόγιο που καθημερινά έχουμε στο στόμα, δε λέει «Ανάστασιν Χριστού πιστεύοντες» αλλά τι; «Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι προσκυνήσωμεν άγιον Κύριον Ιησούν τον μόνον αναμάρτητον».
Πως λοιπόν μας προτρέπει τώρα το Άγιο Πνεύμα να λέμε ότι είδαμε αυτήν που δεν είδαμε, αφού μάλιστα μια φορά αναστήθηκε ο Χριστός πριν χίλια χρόνια κι ούτε τον είδε κανείς να ανασταίνεται; Άραγε μήπως η Αγία Γραφή θέλει να λέμε ψέματα;
Όχι βέβαια αλλά αυτό που μας προτρέπει να ομολογούμε είναι η αλήθεια, επειδή η Ανάσταση του Χριστού συντελείται μέσα στον κάθε πιστό κι όχι μια φορά, αλλά κάθε ώρα θα λέγαμε, αφού αυτός ο ίδιος ο Δεσπότης Χριστός ανασταίνεται μέσα μας και λαμπροφορεί και απαστράπτει τις αστραπές της αφθαρσίας και της θεότητος.
Γιατί η φωτοφόρος παρουσία του Πνεύματος μας υποδεικνύει την Ανάσταση του Χριστού ή μάλλον μας αξιώνει να δούμε αυτόν τον ίδιο τον Αναστάντα. Γι’ αυτό και λέμε: «Θεός είναι ο Κύριος μας και φανερώθηκε σε μας» (ψαλμ.117, 27).
Σ’ όσους λοιπόν αποκαλυφθεί ο αναστημένος Χριστός, πάντως πνευματικά εμφανίζεται στα πνευματικά τους μάτια. Γιατί, όταν έρχεται σε μας δια του Αγίου Πνεύματος, μας ανασταίνει εκ νεκρών, μας ζωοποιεί και μας δίνει τη χάρη να Τον βλέπουμε μέσα μας ολοζώντανο, Αυτόν τον αθάνατο και ανώλεθρο και να γνωρίζουμε πλήρως, ότι Αυτός μας συνανασταίνει και μας συνδοξάζει, όπως μαρτυρεί η Αγία Γραφή».
Κατηχητικός λόγος ιγ΄
-
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος
Απατηθήκαμε, γιατί μας φθόνησαν. Ξεπέσαμε, γιατί παραβήκαμε την εντολή. Είμαστε αναγκασμένοι σε νηστεία, γιατί δε νηστεύσαμε, καθώς εξουσιασθήκαμε απ' το δένδρο της γνώσης.
Γιατί ήταν παλιά η εντολή και σύγχρονη με μας, σαν κάποια διαπαιδαγώγηση της ψυχής και σωφρονισμό απ' τις απολαύσεις. Τη λάβαμε εύλογα, για να απολαύσουμε με την τήρησή της αυτό που χάσαμε με τη μη διαφύλαξή της.
Χρειασθήκαμε Θεό που σαρκώθηκε και πέθανε, για να ζήσουμε. Νεκρωθήκαμε μαζί Του, για να καθαρισθούμε. Αναστηθήκαμε μαζί Του, επειδή μαζί Του και νεκρωθήκαμε. Συνδοξασθήκαμε, επειδή συναναστηθήκαμε.
Είναι πολλά μεν λοιπόν τα θαύματα της τότε εποχής: Θεός που σταυρώνεται, ήλιος που σκοτίζεται και πάλι ανατέλλει (γιατί έπρεπε και τα κτίσματα να συμπάσχουν με τον Κτίστη). Καταπέτασμα που σχίζεται, αίμα και νερό που χύνεται απ' την πλευρά (το μεν αίμα, γιατί ήταν άνθρωπος, το δε νερό γιατί ήταν πάνω απ' τον άνθρωπο). Γη, που σείεται, πέτρες που σχίζονται για χάρη της πέτρας (που είναι ο Χριστός), νεκροί που ανασταίνονται, ως επιβεβαίωση της τελευταίας και κοινής αναστάσεως.
Τα σημεία δε στον τάφο, τα μετά τον τάφο, ποιος θα μπορούσε επάξια να τα υμνήσει; Τίποτε δε δεν υπάρχει σαν το θαύμα της σωτηρίας μου: λίγες σταγόνες αίματος αναπλάθουν τον κόσμο όλο και γίνονται σαν χυμός γάλακτος για όλους τους ανθρώπους, που συνδέουν και συνάγουν εμάς σε μια ενότητα.
Αλλ' ω Πάσχα, το μέγα και ιερό, που καθαρίζεις τον κόσμο όλο! Γιατί θα σου μιλήσω σαν κάτι έμψυχο. Ω Λόγε Θεού και φως και ζωή και σοφία και δύναμη! Γιατί χαίρομαι μ' όλα σου τα ονόματα! Ω γέννημα κι ορμή και σφραγίδα του μεγάλου νου! Ω Λόγε που νοείσαι κι άνθρωπε που φαίνεσαι, ο οποίος φέρεις τα πάντα προσδεδεμένα στο λόγο της δυνάμεώς σου!
Τώρα μεν ας δεχθείς το λόγο αυτό, όχι ως απαρχή, αλλ' ως συμπλήρωση ίσως της δικιάς μας καρποφορίας, ευχαριστία το ίδιο κι ικεσία, για να μην κακοπάθουμε εμείς τίποτε περισσότερο πέρα απ' τους αναγκαίους κόπους κι ιερούς πόνους για τις εντολές σου, με τους οποίους ζήσαμε μέχρι τώρα».
Λόγος με΄ εις το Πάσχα
ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΑΠ. ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου